Intensitatea disputelor
politice din ultima vreme are la bază opinii consolidate cu privire la ce este
moral și ce nu, adică adevăruri din punct de vedere subiectiv. Adevărurile nu
se discută, nu sunt subiect potențial de relativizare. Dacă în primele decenii
după căderea comunismului am avut o societate fără legi morale aplicate, acum
oamenii au ales cu privire la ce e bine și ce e rău.
Există două grupuri
ireconciliabile. Într-unul oamenii acceptă că o anumită pondere de hoție în
construirea vieții personale este naturală, și o denumesc înțelepciune,
adaptare la realitate (realitatea lor grupală extrapolată retoric ca a țării
întregi). Acești oameni nu se vor recunoaște hoți. În celălalt grup aplicarea
standardelor în esență creștine (să nu furi, etc) este mult mai puternică, nu
furi nici măcar un ou, situațiile de neaplicare fiind considerate excepții, iar
persoanele care încălcă regulile fiind eliminate din grup (nu mai sunt
frecventate de către membri grupului).
Ce se întâmplă în interiorul
primului grup este inteligibil printr-un model strict darwinian al omului, ce
se întâplă în al doilea și prin interacția dintre cele două este inteligibil
prin suplimentarea modelului darwinian, valabil pentru unele aspecte, cu un
model spiritual al omului.
Dacă până de curând al doilea
grup era neorganizat, după destructurarea spirituală din perioada comunistă, în
ultimii ani el a devenit tot mai conștient de sine. În spațiul
academic a fost reprezentat politic de ministrul Funeriu și echipa sa.
O dovadă empirică a existenței
acestui conflict grupal sunt deciziile instituționale cu privire la plagiatul
lui Ponta. Ieri o comisie tehnică a Consiliului Național de Etică, de la minister, a decis că
Ponta nu a plagiat, statuând că este acceptabil moral să se copieze 80 de
pagini fără citare în teza de doctorat. A mai declarat și că teza este
comparabilă cu ce se scria în anii 2000. Rezultă că toate tezele în drept din acea
perioadă includ plagiate de această amploare. Decizia de ieri este în contradicție cu decizia CNATDCU, pentru care Ponta
a plagiat în mod evident și scandalos. Comisia CNATDCU include oameni din al
doilea grup, care au alte standarde de moralitate. Este interesant de văzut
care va fi decizia Comisiei de Etică a Universității din București. Aceasta va
reflecta la ce standarde de moralitate dorim să ne situăm în viitor, pentru că
unde ne situăm acum în medie știm - foarte jos.
Dacă nu este gestionat responsabil
la nivel politic acest proces de selecție culturală se poate solda cu
dezintegrarea teritorială a statului român, cu distribuirea zonelor de la sud
și est de Carpați în CSI și restul în Uniunea Europeană. Nu poate exista un
stat unitar cu două grupuri puternice având morale atât de diferite. Asigurarea
coeziunii țării doar prin prezența bazelor NATO este cel mai nefericit scenariu
pentru păstrarea identității noastre naționale.
Oamenii
politici nu mai au nici un control asupra a ce se va întâmpla cu România în
următorii ani. Vom asista la procese de auto-organizare socială și economică în
baza conflictelor culturale locale susținute de grupuri civilizaționale globale
opuse ca interese și mod de viață. Dacă România va mai exista sau nu în forma
actuală nu mai depinde de noi. Pentru că noi nu mai existăm ca grup, nu mai avem un acord acceptat public cu privire la scopuri generale și mijloace acceptabile, suntem în proces
de speciație culturală.
S-ar putea ca datorită acestor
procese de evoluție culturală de scară mare standardele academice înalte să
aibă viitor mai degrabă la Timișoara și Cluj, decât la București sau Iași, în
pofida eforturilor personale ale liderilor academici actuali, în mod particular
ale unor oameni de la București ca Marius Andruh sau Mircea Dumitru.
Este puțin apocaliptic.
RăspundețiȘtergereNormal, la vârsta mea :)
RăspundețiȘtergere