Ne interesează practic, concret, susţinerea persoanelor izolate instruite care
au dificultăţi de adaptare. Termenii izolare şi autoizolare au conotaţii
instituţionale medicale fireşti, însă mai profund persoana se află în urma
acestei acţiuni într-o stare de solitudine, nu de izolare. Izolarea este
asemena unui ambalaj instituţional al unui fruct. Ambalajul nu trebuie
îndepărtat, ci acceptat, dar atenţia trebuie să fie la fruct, la starea
solitară, sau limitată la câteva alte persoane apropiate.
Viaţa solitară are nevoie de un reper care să îi asigure stabilitatea, de o
direcţie care să îi dea o dinamică nehaotică, de disponibilitatea la unitate cu
alţi oameni printr-o slujire a lor şi prietenie, de efort susţinut asemenea
pedalatului pe o bicicletă, de alegerea unor acţiuni concrete în fiecare
context nou apărut, neprevăzut, de hotărârea să acţionezi efectiv fără să te
mai întrebi dacă e bine sau nu până vezi rezultatul şi de răbdarea de a aştepta
rezultatul. Toate aceste elemente pot fi specificate mai concrete pentru
diferitele moduri de viaţă solitară, am încercat asta în tabelul de mai jos.
Repere în proiectul vieţii solitare
|
Mod de viaţă
|
|||||
Nucleu existenţial
|
Anvelopă specializată instituţionalizabilă
|
|||||
Obişnuit
|
Orientată spiritual
|
Orientată artistic
|
Orientată moral
|
Orientată ştiinţific
|
Orientată filosofic
|
|
Temeiul
|
Firescul
|
Simbolic dincolo de lume
|
Suspendare a acţiunii concrete, orientare spre ce este
|
Acţiune bună pentru sine şi ceilalţi
|
Descriere obiectivă a realităţii
|
Structuri unificatoare ale formelor cunoaşterii şi acţiunii
|
Direcţia
|
La liberă alegere
|
O formă de unire cu ce este indicat simbolic
|
O formă de creare a ceva care doar este
|
O acţiune care face bine
|
O descriere prin metodă ştiinţifică
|
O reprezentare cât mai generală
|
Unitatea cu semenii
|
Subînţeleasă în mod rezonabil
|
Cerută maximal spiritual
|
Prin darul către public
|
Prin adresanţii faptelor bune
|
Prin folosirea cunoaşterii ştiinţifice
|
Sapienţială, pentru viaţă bună
|
Efortul
|
Dozat şi adaptat
|
Maxim
|
Variabil în mod subiectiv
|
Maxim
|
Susţinut
|
Susţinut
|
Alegerea concretă
|
Rezonabilă
|
Cu mare control extern
|
Cât mai autonomă
|
Cu mare control extern
|
În structuri organizaţionale
|
Diferite forme
|
Hotărârea
|
Conform caracterului
|
Maximă ca obligaţie
|
Maximă în numele vocaţiei
|
Maximă în numele responsabilităţii asumate
|
Cu control organizaţional
|
Maximă pentru corenţă
|
Răbdarea
|
Rezonabilă
|
Maximă ca obligaţie
|
După preferinţe
|
Maximă
|
Formalizată metodologic
|
Diferite forme
|
Într-o lume cu resurse rezonabil de limitate persoanele care privilegiază
unul din modurile mai specializate viaţă sunt în competiţie şi încearcă să le
recomande ca legitime în faţa altora. Într-o lume cu resurse mai puţine şi perspectiva
absenţei resurselor (de timp, de spaţiu, economice) modurile tind să se
restrângă spre trunchiul comun al vieţii obişnuite. Modurile specializate de
viaţă tind spre instituţionalizare, iar instituţionalizarea duce la
concentrarea strategică a unor resurse cheie care în condiţii de izolare nu vor
mai fi disponibile (acces la spaţii cu anumite funcţii, relaţie directă prin
proceduri formalizate cu oameni care joacă anumite roluri, etc). O persoană obişnuită
îşi va ajusta instinctiv alegerile concrete la ce este rezonabil să facă.
Un prim lucru pe care cineva îl poate face cineva în condiţii de izolare
este să restrângă anvelopa instituţionalizată păstrând-o la ce este practicabil
dincolo de niveluri resursele din organizaţiile care controlează acel mod de
viaţă şi să păstreze nucleul, fără să contamineze nucleul cu valori specifice
anvelopei de care este ataşat. Dacă nuclueul a fost obturat de roluri sociale,
el poate fi acum mai bine conştientizat şi pus în valoare.
Frica, teama, vin din dispariţia temeiului, care este periclitat acum în
toate modurile de viaţă cu excepţia celui spiritual şi a celui filosofic.
Temeiul simplităţii vieţii obişnuite, personale, fără nici o implicaţie
instituţională poate fi de folos. De altfel şi în condiţii obişnuite
performanţa organizaţională este mai bună dacă persoanele nu se identifică
total cu organizaţiile din care fac parte, deşi acest lucru poate fi cerut de
unele organizaţii. Plictisul vine din absenţa alegerilor concrete. Dacă toate
alegerile concrete dorite sunt de scară mare, dependente de resurse acum
indisponibile, plictisul va fi inevitabil.
Aş încheia cu observaţia că situaţia de izolare şi solitudine este cea mai
confortabilă în condiţiile date. Astfel de persoane nu sunt nici decidenţi,
nici în spitale, acolo unde este cel mai dificil acum din punctul de vedere al
consecinţelor faptelor personale.
Foto: potecă în munţii Baiului, 22 martie 2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu