În acest text enunț dimensiuni ale problemei extremei drepte în România și
formulez problema pe care trebuie să o rezolva creștinii pro-occidentali pentru
a avea un vehicul politic central.
O listă a dimensiunilor problemei
extremei drepte în România poate include :
1.
Dimensiunea descriptivă istorică :
descrierea exactă a evoluției grupărilor și circulația persoanelor după
dispariția formelor instituționalizate în România
2. Dimensiunea
descriptivă actuală: descrierea
grupurilor de nostalgici ortodoxiști autentici și a reinstituționalizării lor
după schimbarea de regim în 1989. Care este ponderea și relevanța lor poltică reală, nu ca rezultat al punctelor 3-5.
3. Dimensiunea propagandei ruse: vehicule
finanțate pentru a transfera ideologia ortodoxistă rusă, relația lor cu
ortodoxismul autentic din România (punctul 2)
4. Dimensiunea contrapropagandei occidentale
de stânga: vehicule finanțate pentru ideologii anti-religioase și în particular
anti-ortodoxiste în contextul românesc, caracterizarea relației cu punctele 2
și 3.
5. Dimensiunea contrapropagandei occidentale
anti-ruse: vehicule finanțate pentru a bloca influența ideologiei ortodoxiste
ruse, caracterizarea relației cu punctul 4.
6. Dimensiunea manipulării interne pentru
control și stabilitate în afara jocului democratic: cazurile Ligilor studenților
de la București și Iași, protestelor din anii ’90, folosirea canalizărilor și
etichetărilor pentru perenizarea autoritarismului și democrației dirijate în
societate și universități.
7. Dimensiunea reparației și memoriei
istorice: descrierea reală a faptelor istorice, a fenomenului negaționist și a
tendințelor de refacere a unei extreme drepte, relația cu punctele 1-6
Problema politică pe care au de rezolvat creștinii proocidentali în România
este următoarea: cum să creeze un vehicul care să reprezinte interesele lor
politice fără să poată fi asociați cu entitățile de la punctele 2 și 3, fără să
intre sub incidența contrapropagandei de la punctele 4 și 5, fără să fie
canalizate în jocuri de la punctul 6 și fără să lezeze, sau măcar să pară că
lezează, sensibilitățile de la punctul 7.
Rezolvarea problemei ar putea implica:
·
Cunoașterea și încurajarea clarificărilor
publice la punctele 1 și
2 la standardele științei istoriei și sociologiei. Nu poate exista nici un
vehicul politic al creștinilor eficient câtă vreme există ambiguitate în
această privință, orice ambiguitate va fi speculată în punctele 3-6 și într-un
pas mai avansat respinsă ca periculoasă în punctul 7. Clarificarea realității
la punctul 2 nu este de dorit pe termen scurt de către susținătorii propagandei
de la punctele 3-5, dar este de interes strategic pentru toată lumea.
·
Separarea clară a planului teologic de cel
civic și politic în viața socială. Rusia nu poate fi exclusă pe plan teologic și nu poate fi inclusă în
starea sa actuală pe plan civic și politic. Cea mai simplă soluție este
asumarea publică de către mireni preponderent a unei teologii a sfințirii vieții,
a îndumnezeirii efective, cu minimizarea rolului teologiei discursive,
academice. De altel îndumnezeirea efectivă este cel mai greu de făcut, aderența
la discursuri teologice funcționând nu de puține ori ca o compensare a lipsei
de efort duhovnicesc. Efortul duhovnicesc prin natura sa este în ascuns și nu
pote fi folosită în demersuri propagandistice. Existența complementarității
reale a celor două planuri (teologic discursiv și teologic nediscursiv) poate
să nu fie parte din reacțiile civice și politice ale mirenilor, lăsând apărarea
acestei zonei instituțiilor bisericești și clerului.
·
Evitarea faliilor ideologice occidentale
interne. Orice demers de
tip conservator va fi supus tirului propagandei de stânga finanțate din
occident și va fi etichetat ca de extremă dreaptă. Este foarte economic să fie
așa, pentru că e convergent în eficiență cu punctele 3 și 5, folosind aceleași
resurse discursive. Conservatorismul nu se poate construi în România în aceste
condiții, iar condițiile nu sunt sub controlul nostru. El a putut fi construit
în occident înaintea apariției marilor falii de propagandă și contrapropagandă,
acum doar este întreținut. Formula politică viabilă poate fi una de tip
creștin-democrat.
·
Devoalarea demersurilor manipulative de
miză mică, locală, de la
punctul 6. Respingerea democrației dirijate și a instrumentelor ei de
perenizare. Există aici o convergență de interese cu toată societatea civilă,
creștină sau nu.
·
Susținerea explicită, dincolo de orice
dubiu, a punctului 7,
atât principial, cât și în legătură cu persoane și fapte anume.
Operaționalizarea corectă și responsabilă depinde de succesul punctelor 1 și 2,
descriptive. Nu este suficientă moral alinierea principială.
·
Insistența
în discursul civic și politic pe integrarea
valorilor creștine ortodoxe cu cele ale lumii libere în contextul istoric
actual, ca formă de bună viețuire la un moment dat istoric, nu pe valorile
creștine separat de cele ale democrației liberale. Orice susținere creștină separată poate fi deturnată de canalele de
propagandă (punctele 3-5). Este o chestiune de trăire cu discernământ și de
comunicare publică după un plan strategic pentru crearea unei imagini unitare,
care traversează faliile validate în mintea publicului de propagandă și
contrapropagandă.
În lumina celor de mai sus eforturile de construcție conservatoare din
România (pe linia domnului Adrian Papahagi, partidului Alternativa Dreaptă,
etc) trebuie restrânse și rebrănduite către creștin-democrație, ca demers de
tip european, nu de tradiție anglo-saxonă. Diferența specifică ar putea fi
integrarea valorilor creștine efective, din viața personală, în planul
politicilor publice, fără un aparat argumentativ de tipul conservatorismului
occidental, un pragmatism creștin.
Orice comportament creștinesc este relevant politic, indiferent că e susținut
printr-o viețuire de tip patristic sau una protestantă, că argumentat în
teologie catolică, sau prin liberalismul clasic. Partidele în contextul actual
românesc nu pot urma teologiilor academice. Vehiculele politice creștin
democrate abandonate (Fundația Creștin-Democrată a domnului Teodor Baconschi,
PNȚ-CD, PMP) pot fi fie reevaluate și integrate, fie transformate, cele încă
existente, în competitori pentru ocuparea unei poziții centrale pe piața
politică.
Depășirea sentimentului de jenă în aceste chestiuni, a automanipulării și a
atitudinilor naive și reactive este o obligație a tuturor creștinilor
inteligenți din România, pentru o viață bună.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu