În acest text arăt pentru folosul potenţial al decidenţilor şi al
publicului instruit că a nu submina economia dincolo de un anumit prag nu este
o chestiune doar de interes utilitarist, egoist, ci şi una morală. În final rezultă câteva consecinţe
practice.
Primul element pentru înţelegerea argumentului este scara de timp a aplicării dreptului la viaţă. Să asumăm că
pericolul de deces al unor persoane vulnerabile la acest virus este în
orizontul de timp de două luni şi pentru a le proteja stopăm/încetimim puternic activităţile economice pe această durată. În
această perioadă resursele disponibile pentru viaţa altor persoane,
nevulnerabile la acest virus, vor fi mult diminuate. Ştim clar, din statistic
cu privire la starea generală de sănătate a populaţiei, că o parte dintre
aceste persoane nevulnerabile la virus sunt vulnerabile din alte cauze, tot de
sănătate, sau psihice, au probleme de depresie, etc, dar la scara de timp de,
să zicem, 4-6 luni (au nevoi de medicamente, tratamente, operaţii, situaţii
vieţii lor personale, etc, pentru care nu vor mai exista resurse să fie
satisfăcute). Toate aceste persoane vor fi victime în mod cert după alte câteva
luni ale măsurilor luate în primele două luni, din raţiuni biologice sau
psihice.
Observăm că nu există nici o soluţie perfectă la problemă, adică situaţia este tragică. Acest tragism
trebuie asumat, este realitatea. Încălcarea dreptului la viaţă al persoanelor
vulnerabile la acest virus este imorală, la fel este şi încălcarea dreptului la
viaţă al celor din categoria cealaltă. A spune că dreptul la viaţă e relevant
numai pentru două luni este şi ilegal, şi imoral.
Nu avem de o parte persoane care trebuie apărat, iar de altă parte persoane
care trebuie să le apere pe primele, nu există o deosebire esenţială între cele două categorii. Fiecare dintre categorii e de
fapt o sub-populaţie şi are o stuctură statistică, variază în vulnerabilitatea
lor din diferite puncte de vedere. Al doilea element pentru înţelegerea
argumentului este diferenţa dintre
gândirea esenţialistă şi gândirea populaţională statistică.
Ce poate fi rezonabil într-o
astfel de situaţie ? În opinia mea este rezonabil să lucrăm esenţialist
numai până la un punct. Gândire esenţialistă este instituţionalizată pentru că
e ceva uşor de înţeles în limbaj comun : de o parte ai ceva, de altă parte
ai altceva, alt subiect cu alte atribute. Realitatea obiectivă este însă
statistică, nu esenţialistă : subiecţii variază în trăsăturile lor pe un
gradient în ce priveşte vulnerabilitatea. Gândirea esenţialistă este firească
în legi, dar nu este firesc să domine în punerea în practică a legilor. Acolo
trebuie luată în considerare şi cunoaştere ştiinţifică. Gândirea populaţională
statistică este tipică ştiinţelor despre populaţiile umane.
Cum decidem asupra punctului dincolo de care gândirea în termeni pur
instituţionali este nepotrivită ? În opinia mea este rezonabil ca punctul
să fie stabilit în funcţie de efectele în realitate ale decidenţilor. Dacă
aşteptăm să vedem efectiv încălcarea reală a dreptului la viaţă al altor
persoane vulnerabile din alte cauze decât acest virus la o scară de timp de
câteva luni mai mult decât primele, sau încercăm să anticipăm e o chestiune
care priveşte decidenţii, nu pe cei care intervin din societatea civilă cu
opinii. Deja aici mi se pare o problemă de calcul utilitarist, fără dimensiune
morală.
Există într-adevăr în gândirea de tip statistic transferată în instituţii pericolul
pantei alunecoase, de a supralicita argumentul în sensul includerii în interiorul dreptului la viaţă a unor chestiuni
de care ne putem dispensa, şi atunci cineva să susţină că stilul lui de viaţă,
să zicem risipitor, trebuie protejat în numele dreptului la viaţă. Există şi
riscul abordărilor selecţioniste, eugeniste. Dar acest risc este eliminat în
lumea contemporană prin însuşi dreptul la viaţă universal. E limpede că fără a
fi selecţionişti, eugenişti, undeva trebuie pus un prag. Acest prag se poate
pune pe baza simţului a ce este rezonabil şi ce nu este. Rolul decidenţilor
este să aşeze acest prag acolo unde este rezonabil.
Legile nu pot fi aplicate drept fără un simţ moral, fără discernământ, nici
dreptul la viaţă. Sau altfel spus, decupajele esenţialiste instituţionalizate
ale realităţii nu pot fi aplicate moral fără atenţie la realitatea obiectivă,
la consecinţele efective ale faptelor decizionale la scări de timp rezonabile.
A aplica legile în sine, fără atenţie la consecinţe, este imoral, nu are nimic
de a face cu tragismul situaţiei, ci cu iraţionalitatea. Putem observa cât de
important este discernământul moral al decidenţilor, şi al celor care votează
decidenţii, nu poate fi vorba de o simplă expertiză tehnică în politici
publice.
Din punct de vedere practic ce se poate recomanda este :
1)
monitorizare
strânsă a ratelor deceselor din alta cauze decât epidemia pe unităţi adminstrative
distribuite geografic şi compararea cu ratele medii din trecut în aceleaşi
zone, calculate pe un interval nu mai lungă de două săptîmâni.
2)
Monitorizarea
strânsă a stării de spirit a populaţiei prin serviciile de informaţii, a
numărului de firme falimentate, a ratei şomajului, toate distribuite geografic
şi susţinerea ţintită pe grupuri care manifestă valori alarmante, nu pe baza
unor valori medii naţionale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu