Oare care ar fi fost reacția mass-media și a cetățenilor dacă guvernul
Orban ar fi fost suprins în fotografia de vineri fără măști, sau cu ele lăsate,
cu un ceai negru și o țigară de foi fine sau o pipă la îndemnână, discutând
unii cu interes ceva din Biblie prin prisma omiliilor vreunui sfânt, iar alții
problema conceptului de număr cu un volum de Frege în mână și fișe de lectură
risipite peste tot ? Miza fiind, conform declarațiilor ulterioare pentru
scuzare în fața cetățenilor, un banchet intelectual cu ocazia zilei de naștere,
pentru relaxare, depresurizare. Amenda ar fi fost aceeași, dar mesajul despre
profilul național altul.
În mod curios, în fața evidenței preferințelor preponderent materiale ale
majorității cetățenilor, zilele acestea s-a reactivat în lumea românească a celor
care citesc un clasic conflict dintre filosofie și religie. În acest text
propun un cadru analitic și arăt prin prisma lui care este zona de conflict,
care e zona de interes comun, și sugerez o atitudine diferită (figura 1).
Figura 1 Model structural simplificat al relației
dintre filosofie și religie.
Cadrul analitic presupune că pentru a produce cunoaștere (indiferent ce
înțelegem prin ea) de tip filosofic și religios e nevoie de resurse și de o
cerere pentru această cunoaștere. Producția se face în organizații sau unități
funcționale ale unor organizații (A1, B1, stânga). Cunoașterea poate fi
folosită ca întreg (mai rar), fragmentar (mai des) sau ca materie primă pentru
a produce alte resurse și servicii (cel mai adesea). Unele organizații din
lanțul de producție și consum privilegiază cunoașterea filosofică (A2), altele
cunoașterea religioasă (B2), iar altele sunt generaliste (C și D, jos).
Beneficiarul final al produselor de cunoaștere (sau al unor consecințe practice
ale lor prin alte resurse și servicii) corespunde în model compartimentului din
dreapta (E, contribuabilii). Elementele de cunoaștere sunt trăsături culturale
care conferă avantaje specifice persoanelor juridice sau fizice, pentru
diferite tipuri de probleme de rezolvat, în anumite medii socio-naturale (în
alte medii și/sau pentru alte tipuri de probleme trăsăturile pot fi
dezavantajoase).
Cadrul analitic nu epuizează regularitățile tipice și constrângerile care
există asupra modului de funcționare și legitimare a instituțiilor statului și
în societate. De exemplu nu include nimic despre aspectele simbolice, nici
despre faptul că procesele economice de felul celor din schemă sunt imersate în
procese culturale de evoluție a mentalităților care au o scară timp
caracteristică mult mai mare, nici despre faptul că relațiile de schimb economic
nu sunt proprii modului de viață religios, uneori nici celui filosofic, nici
despre faptul că în modul religios creștin de gândire producția nu poate avea
loc decât în întregul ca atare, al Bisericii (însăși separarea pe module fiind
un semn al unui mod de viață căzut), și se poate continua.
Cadrul analitic ne arată, totuși, câteva lucruri relevante pentru subiectul
în discuție, cum ar fi:
1. La nivelul producției propriu-zise a
cunoașterii (A1 și B1) există există o relativă decuplare între filosofie și religie.
Cine dorește să vadă forumurile în care se validează pe plan internațional
cunoașterea tip A1 de acest fel poate să exploreze sistemul de eligibilitate de
la competiția Proiecte de Cercetare Exploratorie, 2020 (în esență reviste și edituri de
prestigiu). Pentru un eșantion concret se pot citi rezumatele din revistele Synthese, sau Ethics, de exemplu, care sunt o picătură din oceanul a ce înseamnă azi cunoaștere
filosofică. La ele se pot adăuga lucrări specifice de referință din cultura
română.
2. Din punct de vedere academic modulele A1
și B1 sunt adesea integrate pe orizontală, ca facultăți diferite în
universități, dar există și în mod independent ca instituții publice și
private. În universități ele sunt obligate la tolerare reciprocă și chiar
cooperare în interesul instituției care întreg, nu se poate pune problema unui
conflict explicit.
3. Modulul B1 (de producție) este decuplat
puternic de B2 (de instituțiile care folosesc cunoașterea religioasă) numai în
spațiul (neo)protestant. În cele creștin ortodox, catolic și islamic este
integrat pe verticală cu modulul B2 (adică producția se face în subunități din
organizația mai mare). Datorită integrării pe verticală între B1 și B2 de facto
în România toată producția de cunoaștere religioasă, cu tot cu mecanismele
naționale de validare a ei (ex. prin CNATDCU) este controlată top-down, ceea ce
nu este cazul cunoașterii filosofice (dar a fost cazul în bună măsură în
perioada comunistă).
4. Modulul C de educație preuniversitară
transferă elemente de cunoaștere filosofică și religiosă către tineri, într-un
mod unitar la stat (dar fără să caute o coerentizare a infornmațiilor) și cu o
diversitate de abordări în privat. Există o presiune permanentă la scară
istorică pentru includerea/excluderea unor părți din cunoașterea filosofică sau
religioasă din acest modul nu datorită conținutului efectiv, ci datorită
intereselor grupale și instituționale.
5. Modulul D, pentru popularizare, are o
dinamică în România de azi exclusiv în funcție de cererea pieții, a contribuabililor
(dar a fost puternic controlat și el de stat în comunism). De exemplu lucrarea
recentă “Isus al meu” a domnului Liiceanu răspunde unei cereri concrete a
cititorilor prin producție în acest modul (cât de performantă e lucrarea va
reieși din vânzări, cu consecințe asupra succesului editurii Humanitas, iar pe
termen mediu și lung din impactul asupra mentalităților și culturii românești).
6. Conflictul dintre religie și filosofie în
modulul C (educație preuniversitară) este fie un conflict al intereselor celor
care formează resursa umană în modulele A1 și B1, fie un conflict al unora
dintre beneficiarii finali (care pot avea preferințe foarte diferite,
nesatisfăcute complet la nici unii dintre dânștii în prezența cvasi-monopolului
de stat), fie, eventual, unul al instituțiilor intermediare care se ocupă de
politici publice (când persoanele de aici au un anumit nivel cultural cu
preferințe clare în aceste chestiuni, mai rar în România de azi, dar nu lipsit
de importanță datorită impactului mare prin reglementări și politici publice).
7. Conflictul dintre filosofie și religie în
modului D (popularizare) este unul datorat competiției economice pentru
atragerea consumatorilor, uneori și între cetățenii cu preferințe diferite, sau
între angajații (resursa umană) din instituțiile de stat care încurajează
legitimări diferite la statului (filosofică vs. religioasă). O altă sursă de
conflict care nu este surpinsă de cadrul analitic de tip economic folosit vine
din percepția persoanelor din instituțiile religioase că anumite feluri de
popularizare a filosofiei pot eroda capitalul simbolic al instituțiilor
religioase (și în acest caz e vorba de ceva exterioar cunoașterii filosofice și
religioase efective).
Revenind la întrebarea din titlul (“Oare care ar fi fost reacția mass-media
și a cetățenilor dacă guvernul Orban ar fi fost suprins în fotografie fără
măști, sau cu ele lăsate, cu un ceai negru și o țigară de foi fine la
îndemnână, discutând unii cu interes ceva din Biblie prin prisma omiliilor
vreunui sfânt, iar alții problema conceptului de număr cu un volum de Frege în
mână și notițe risipite peste tot ?”) putem observa că toate conflicte de la
punctele 6 și 7 de mai sus sunt irelevante pentru cvasi-totalitatea populației
României, ponderea oamenilor care se angajează în ele de o parte sau de alta
fiind prea mică pentru a avea vreo consecință politică serioasă.
În acest context este curios că cei care se angajează în astfel de
conflicte, supralicitând palierul instituțional în dauna celui de producție, nu
sesizează valoarea strategică a cooperării pentru ambele domenii, filosofic și
religios și interesul comun pentru o piață de carte, de cultură, de cunoaștere,
cât mai mare, care să răspundă nevoilor unui public care citește. Poate că ar
fi de folos să aplaudăm și promovăm orice realizare filosofică sau religioasă
serioasă (în baza criteriilor specifice, nu a altor criterii externe
domeniului) și orice reușită în popularizarea acestor forme de cunoaștere. Iar
dacă din interese instituționale nu vrem să aplaudăm măcar să ne vedem de
scris: la o carte să răspundem cu alte două scrise și publicate. În particular
este rezonabil să credem că Editura Humanitas a adus beneficii indirecte masive
Bisericii prin îmbogățirea culturală generală a publicului românesc la scara de
timp a deceniilor, care a dus la preocupări subtile cultural și în zona mai
restrânsă a publicului religios (fără de care receptarea literaturii teologice
patristice și ortodoxe internaționale contemporane s-ar limita la profesorii
din facultățile de teologie).
Interesul oricărui om liber este să existe competiție constructivă,
responsabilă, între organizațiile care folosesc formele de cunoaștere și între
producătorii lor, fără monopol strategic al statului pe toată gama de
cunoștințe utilizabile pentru legitimarea statului și pentru producerea de servicii
publice. Interesul public general este același, pentru că diversitatea formelor
de cunoaștere, diferențierea rolurilor lor în societate și complexitatea
relațiilor de producție și folosire a lor sunt direct corelate cu rezistența și
reziliența țării prin mecanismul creativității libere, cât mai puțin
instituționalizate, urmat de filtrarea firească a produselor culturale prin
mecanismul cererii și ofertei atât de către actorii juridici, cât și de către
persoanele fizice.
În mod deliberat am lăsat știința modernă în afara discuției. Ea este un
produs cultural de un nivel existențial inferior ca importanță atât filosofiei,
cât și religiei prin faptul că scara problemelor de care se ocupă este mult mai
mică. Importanța ei principală este pe plan material, ceea ce nu e puțin lucru,
pentru că statistic vorbind oamenii nu se vor ocupa de nevoi superioare până nu
le au rezolvate pe cele de bază. Cei care își pot trata propriile nevoi de bază
ca preferințe sunt numai puținele vârfuri ale vieții filosofice și/sau
religioase.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu