(pe contributors cu comentarii aici: http://www.contributors.ro/politica-doctrine/societate-sanatoasa-cu-oameni-bolnavi--formularea-problemei/ )
Cineva spunea zilele trecute că nu mai suntem în post-comunism, pentru că au trecut deja 24 de ani, că suntem acum în democrație și avem problemele democrației noastre. Altcineva întreba, cu aluzie la ce se vede în spațiul public în jur, ce înseamnă om bolnav, care ar fi criteriile de individuare a celui bolnav față de cel sănătos. În substrat: suntem noi o societate de oameni bolnavi cumva? Iată două perspective diferite, una pornind de la o patologie socială, alta de la o patologie individuală. Una evaluează starea societății prin prisma instituțiilor existente, a faptul că suntem în UE și NATO, și spune că nu mai este „bolnavă”, că s-a însănătoșit, cealaltă se referă la “problemele” evidente ale democrației românești și pune în atenție întrebarea dacă oamenii nu cumva sunt, totuși, “bolnavi”.
Cineva spunea zilele trecute că nu mai suntem în post-comunism, pentru că au trecut deja 24 de ani, că suntem acum în democrație și avem problemele democrației noastre. Altcineva întreba, cu aluzie la ce se vede în spațiul public în jur, ce înseamnă om bolnav, care ar fi criteriile de individuare a celui bolnav față de cel sănătos. În substrat: suntem noi o societate de oameni bolnavi cumva? Iată două perspective diferite, una pornind de la o patologie socială, alta de la o patologie individuală. Una evaluează starea societății prin prisma instituțiilor existente, a faptul că suntem în UE și NATO, și spune că nu mai este „bolnavă”, că s-a însănătoșit, cealaltă se referă la “problemele” evidente ale democrației românești și pune în atenție întrebarea dacă oamenii nu cumva sunt, totuși, “bolnavi”.
Cele două perspective pot fi acomodate în modul următor: structurile
instituționale sunt “sănătoase”, dar ele ar fi populate de oameni „bolnavi”.
Iar de acum am avea doar de luptat ca oamenii să se însănătoșească. De luptat
cine? Noi, oamenii bolnavi cu noi înșine? Știind că structurile sunt mai „bune”
decât noi înșine? Cine și de ce ar vrea să fie altcineva decât el însuși? Sau
de luptat unii oameni „sănătoși” cu alții „bolnavi” în numele unor valori
asigurate de structurile bune?
Metafora bolii și a sănătății sociale și individuale are un folos cognitiv
(ne permite să structurăm puțin ce știm despre grupurile de oameni) și unul
practic (ne permite să vedem cum gândesc aceste grupuri de oameni ca să își
rezolve problemele).
Să luăm pentru a structura discuția trei tipuri ideale de oameni:
- care pun accent pe libertatea
interioară (de a alege între bine și rău în sens spiritual în condițiile
unei dependențe cât mai mici de nevoie materiale care se satisfac la
super-market, restaurant, etc),
- care pun accent pe libertatea
negativă (libertatea absolută de decizie într-un spațiu privat cât mai
amplu, cu condiția să nu deranjezi pe altul)
- care pun accent pe libertatea
pozitivă (libertatea de a-ți atinge niște scopuri concrete în viață, cu
obligația corelativă pentru stat și ceilalți să îți furnizeze resursele și
serviciile necesare – un minim de venituri, educație, etc).
Fiecare om din aceste categorii posibile este un model particular de “sănătate” și are anumite așteptări de la stat, pe
care îl concepe ca având roluri diferite. Un model simplist al relațiilor
dintre oamenii “sănătoși” și structurile religios-politice bizantine și
spiritual-politice democratice ar putea arăta cam așa:
Stat „sănătos” ortodox-bizantin, prestator de servicii indirect oamenilor,
prin instituțiile religioase din care oamenii fac parte
|
Stat „sănătos” democrat, prestator de servicii direct oamenilor, alternează
politicieni care pun accentul mai mult pe LN sau pe LP
|
|
Om „sănătos” ortodox- bizantin, care pune accent pe fundamentele
existențiale care fac posibilă LN și LP, libertate ontologică
|
Se simte ca peștele în apă în statul ăsta, supunându-se puterii politice
și având la dispoziție infrastructura și resursele necesare pentru proiectul
lui religios care se bazează pe o autonomie internă, nu una externă
|
Atâta vreme cât nu e prigonit personal sau prin instituția religioasă,
sau dacă statul nu adoptă niște reguli prin care se facilitează încalcare
unor reguli fundamentale pe care el le consideră bune, nu îl interesează ce
face statul ăsta.
|
Om “sănătos” democrat,
cu libertate negativă (LN) și pozitivă (LP)
|
Se simte oprimat de un astfel de stat și zice că banii se risipesc dacă
statul susține instituțiile religioase. Libertatea internă i se pare o simplă
retorică menită să îl facă să piardă (să renunțe la) resurse externe.
|
Se simte nu chiar ca peștele în apă, dar destul de bine în statul ăsta,
pentru că are la dispoziție un spațiu social pentru autonomie personală
externă și resurse pentru proiectul lui personal care poate fi și spiritual (whatever this can mean) dacă ajung
spre vârful piramidei lui Maslow cu satisfacerea nevoilor.
|
E vorba de grupuri principial incompatibile de oameni care se izolează unii
de alții la nivel privat și sunt în conflict de interese la nivel public pentru
utilizarea statului ca prestator de servicii folositoare lor.
Oamenii din grupul ortodox-bizantin sunt mai uniți decât cei din grupul
democrat, pentru că la primii zona de conflict este una internă, mentală,
sufletească, acolo se dă lupta de a alege între bine și rău, iar pentru relații
cu alți oameni există regula absenței conflictului, în timp ce la democrați
există o dispută exterioară permanentă cu privire la importanța relativă a
libertății negative față de cea pozitivă în politicile publice ale statului.
Pentru a ilustra eventuala utilitate a modelului propus îl aplic la trei
situații de interes public:
Aplicație 1: închinarea
la moaștele Sfintei Parascheva. Acesta este un gest întemeiat pe libertatea
interioară de decizie specifică oamenilor sănătoși ortodocs-bizantini. Pentru
oamenii din grupul democrat este ininteligibilă decizia acestor oameni. Cei din
subgrupul libertății pozitive (obsedații de resurse pe care nu le vor pentru ei
sau pentru alții) se vor simți revoltați și îi vor disprețui pe
ortodocs-bizantini pentru că irosesc resurse, își distrug sănătatea, etc, îi
vor considera „bolnavi”. Cei din subgrupul libertății negative (obsedații de
autonomie pe care o vor și pentru ei și pentru alții) vor fi mai toleranți, în
numele chiar al autonomiei pe care o susțin, dar îi vor privi ca pe niște
victime ale unei manipulării pentru că ortocs-bizantinii renunță la autonomia
lor publică și sunt un rău exemplu social pentru fanii autonomiei publice. Adepții
libertății pozitive vor vrea să îi salveze pe primii, să îi “însănătoșească”,
la fel ca în andecdota cu cel care ajută să treacă o doamnă strada ca apoi să
descopere că dânsa nu voia (oamenii din această categorie cunosc scopurile bune
de urmat pentru toți oamenii și în acest sens au o asemănare de familie cu
ortodoc-bizantinii, doar că scopurile diferă). La rândul lor, nimic nu i-ar
face mai fericiți pe ortodox-bizantini să îi „însănătoșească” pe democrați, să
le releve adevăratul spațiu al libertății, cel interior, și a faptului că
supunerea socială și politică este o metodă foarte bună pentru maximizarea
acestuia.
Aplicație 2: protestele contra proiectului Roșia Montana
și a exploatării gazele de șist. În aceste proteste sunt apărate interesele celor care
vor un stat bizantin (subminat de orice investiție externă României din partea
unor state nebizantine) și ale celor care vor libertate pozitivă de la un stat
democrat (subminată de orice exploatare neautarhică a resurselor statului).
Pentru un adept al libertății negative ca prioritate ele sunt o manifestare
exemplară a libertății de inițiativă.
Aplicație 3: interpretarea drepturilor omului ca
încălcând precepte religioase. Pentru un adept radical al libertății pozitive
proprietatea privata si profitul fiind un furt, argumenteaza el, legile care
dau drept de proprietate privata inca o regula biblică. Pentru un adept radical
al libertății negative redistribuirea bunăstării fiind bazată pe jefuirea
(taxarea) celor care au bunuri, ideea de stat social din legi e bazată pe
incălcarea unei porunci biblice. Pentru un ortodox-bizantin toată această
dezbatere este un non-sens, „drepturile omului” sunt un concept mai degrabă
nefolositor, o contingență istorică probabil nerelevantă la scara mileniilor.
E limpede că oamenii din aceste categorii au moduri diferite de a gândi
omul, scopuri diferite și căi diferite de a-și atinge scopurile. De exemplu,
oamenii din grupul ortodox-bizantin nu critică individual statul (dacă e să
respecte canoanele), ci doar prin vocile mai-marilor. Oamenii din grupul
democrat valorizează critica publică și libertatea de expresie cu privire la
stat.
Cum e structurat sistemul de valori al acestor oameni ca să își rezolve
problemele? Ei au în spate un amestec de gândire deontologistă și utilitaristă
de următorul gen: un nucleu deontologist de valori acceptate ca bune la un om
indiferent de consecințe, iar acest nucleu este înconjurat de o anvelopă
utilitaristă de fapte bune în funcție de context, judecate ca atare după
rezultate. Statul intră în zona utilitaristă, ca instrument pentru
implementarea creării proiectului de om acceptat ca bun. Omul bun democrat e
ceva mai puțin deontologist ca omul bun ortodox-bizantin, adică are o anvelopă
utilitaristă mai bine dezvoltată.
Formularea problemei
Din punct de vedere formal și declarativ prin integrarea în UE și NATO
statul sănătos este statul democrat. Avem acum un stat sănătos (nu neapărat
perfect, dar suntem pe drumul cel bun). Propoziția anterioară este adevărată
pentru tipul ideal al oamenilor democrați, dar falsă pentru tipul ideal al
celor ortocs-bizantini. Oamenii din aceste două categorii trebuie să trăiască
împreună în același stat, la care se raportează diferit și de la care au
așteptări diferite. Acest stat de facto este acum democrat și luăm acest lucru
ca fiind bun. Atunci problema este următoarea: cum pot să trăiască în armonie într-un
stat democrat oameni care valorizează prioritar fie libertatea interioară, fie
libertatea negativă, fie libertatea pozitivă?
Sub-probleme:
- Ce calități sociale ale oamenilor din
cele două tipuri ideale ar fi de folos să le aibă toți oamenii dintr-o
societate?
- Ce ajustări ale cadrului
instituțional ar permite o viață a celor trei tipuri ideale cu un minim de
conflicte?
- Există oameni în societate românească
neîncadrabili nicăieri pe gradientul dintre aceste tipuri?
- Ipoteză: există
o categorie de oameni care nu au nici un fel de valori de nivel spiritual
și folosesc instrumental de oameni și instituții cu valori spirituale sau
religioase doar pentru scopul personal de a avea putere și/sau a controla
resurse.
- Minimizarea prezenței oamenilor fără
valori spirituale în politică, dacă există astfel de oameni, este ceva
bun, sau e ceva rău? De exemplu, e preferabil să avem cleptocrați predictibili
pe care să îi controlăm cu instituțiile de justiție în locul unor oameni
animați de idealuri care prin prisma lor consideră “bolnavi” pe alții și care,
în numele ideii lor de sănătate, ar putea deturna statul spre regimuri
totalitare pentru însănătoșirea tuturor?
- Poate fi gândită o noțiune de om
„întreg” în care toate tipurile de libertăți menționate să aibă un rol
rezonabil, echilibrat? Astfel încât dominația cleptocraților să nu mai
pară ceva folositor (în sens de cel mai mic rău posibil) pentru nimeni.
În fața mulțimilor de oameni care unii pentru alții se consideră bolnavi și
ni se perindă prin fața ochilor zi de zi cu efortul lor altruist real de a ne
însănătoși după felul lor de a fi, lăsându-ne pe fond la cheremul
cleptocraților post-nomenclaturiști și post-securiști, are sens să căutăm
altceva? Părerea mea este că da, pornind de la următoarea constatare:
cleptocratul este un om bolnav din perspectiva oricăruia dintre tipurile ideale
de om sănătos din acest articol. Cleptocratul nu are nici un soi de nucleu
deontologist, are doar o anvelopă utilitaristă transformată în nucleu. Este un
răpitor pur sânge care se folosește de idioții utili de diversse feluri care au
nuclee deontologiste. Arta lui este următoarea: să identifice valorile
fundamentale ale oamenilor din manifestarea lor publică și din invadarea
spațiului privat și să le folosească în interesul lui materialist personal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu