Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

duminică, 8 septembrie 2013

Despre dovezile empirice ale existenței lui Dumnezeu - updated

În acest text îmi propun să discut câteva aspecte practice, concrete, legate de viața celor care au o experiență religioasă reală, o trăire în acest domeniu al vieții. Rostul unei astfel de discuții este deschiderea de puncte de comunicare cu cei care nu au astfel de trăiri.

Celor care cred prezența sau existența lui Dumnezeu la apare uneori cu pregnanță, dincolo de orice discursuri teoretice. Dovezile s-au putea grupa în două categorii:
1. Dovezi care par asociate voinței personale, asociate actului de a te ruga. Când te rogi lui Dumnezeu Te ajută, deci Dumnezeu există.
2. Dovezi independente de voința personală, uneori după toate aparențele chiar împotriva acesteia. Apar uneori împrejurări, situații de o improbabilitate extremă, care îți evidențiază rosturi nebănuite ale unor fapte din trecut și îți impun cu pregnanță existența Lui.

Pentru a da mai multă consistență celor două afirmații de mai sus am să fac câteva observaţii:
1) Dumnezeu există strict personal, pentru tine, cel care crezi.
2) Nu se poate transmite intersubiectiv cum ajută sau ce minuni face. Orice model discursiv (povestirea unor fapte) este inadecvat ca dovadă obiectivă, deși poate avea un rol formativ, de ghid informal, ca treaptă către anumite experiențe personale.
3) Dumnezeu se poate dovedi obiectiv doar prin El însuși, prin prezența lui în lume o anumită perioadă de timp, celor din acele timpuri.
4) Mărturisirea este naivă epistemic şi este primită doar de cei care au avut deja dovezi private.
5) Discursul religios este un discurs privat. Rugăciunile așa zise în public sunt tot în discurs privat. A asista la ele fără să crezi este ca și cum te-ai uita în viața personală a unui om. De aceea umplerea You-Tube-ului cu clipuri de la slujbe sau transmiterea publică prin media are un caracter oarecum indecent.
6) Existenţa în spaţiul public a discursurilor religioase nu are rol de dovedire a existenţei lui Dumnezeu sau de comunicare cu Dumnezeu, ci roluri extra-religioase. Care sunt aceste roluri se poate afla printr-o analiză instituţională (cine o face, ce interese are, ce organizații sunt implicate, după ce reguli, etc).
7) Teologia din cărți și din facultăți nu este despre existenţa lui Dumnezeu, ci despre strategiile de susţinere argumentativă a forţei unei instituţii religioase în dialogul, uneori disputele interpretative, cu alte astfel de instituţii. Teologia autentică este o rugăciune privată, rugăciunea celor ajunși la îndumnezeire (oricât ar părea de neplauzibil cititorului necredincios, aceasta este o banalitate, teo-log e cunoscătorul de Dumnezeu care a depășit stadiul cuvintelor, adresării prin cuvinte; denumirea facultate de teologie este evident improprie în sens strict - nu e nevoie să urmezi o facultate ca să poți eventual deveni sfânt).
8) Alegerea unei anume instituţii religioase căreia să i te asociezi se face din dragoste de oameni, de țară, nu în mod special din dragoste de Dumnezeu. De aici contaminarea cu idealuri politice a bagajului de tradiții și norme. Idealurile politice, oricare ar fi acestea, cuplate instituțiilor religioase depărtează de Dumnezeu, mută atenția de la esențial la neesențial și scad masiv șansa convertirii celor necredincioși într-un mod autentic, fără alte tipuri de interese (politice, economice, de apartenență grupală).
9) În condițiile existenței unui anumit mod în care ți-ai construit în viață identitatea personală, nu orice instituție îți este potrivită, îți oferă împlinirea ca ființă umană, trebuie să existe o continuitate minimală de valori și presupoziții (un argument filosofic pentru asta e prezent implicit aici). Un eschimos nu poate să devină creștin de pe o zi pe alta, poate nici de pe o generație pe alta.
10) E firesc să existe îndoială, aşa cum e firesc să existe credinţă. Întărirea în credință se face prin dovezi dintr-unul din cele două tipuri de dovezi.

Dacă ai aflat că eşti o ființă spirituală şi că ceilalţi sunt și ei, bucură-te în tăcere. Nu căuta nerăbdător în celălalt persoana, sinele profund, deşi de ea ai cu adevărat nevoie, pentru că ruperea de obișnuințele vieții sperie. Scuturăm din cap ieşind din ea ca dintr-o vrajă, respingem sinele invadator ("nu intra pe teritoriul meu!"). Şi nu e oare firesc să ne dorim doar mângâierea concretă, zâmbetul, să evităm atât ciudata tăcere a retragerii în sine? Firea, lumea în sens obișnuit, accesibil tuturor, iată ce ne desparte ca oameni, deși tot ce e mai profund în noi ne uneşte. Dar nu doar pentru fire se caută oamenii unii pe alţii, chiar dacă doar pentru ea se căută organismele noastre (corpurile) unele pe altele. Să fim abili, prudenţi. Mă îndrept către tine în flux, tu către mine în reflux, iar când ne întâlnim cu adevărat ceva se întâmplă: corpul celuilalt (germ. Körper) ne devine fiecăruia trup (germ. Leib). Capătă o concretețe de o altă natură decât cea a unei organism viu animal, îmi permită să mă transpun și identific cu celălalt. Permite o empatie reală (notă: filosofia, în particular fenomenologia, sunt o bună poartă de intrare în domeniul lucrurilor astea, pentru cine are înclinați raționaliste). Lumea fiecăruia rămâne totuși între noi, deși acum aşteptăm contopirea deplină, tot atât de mult pe cât ne temem de ea. Ea nu poate veni nici fiind în lume sau lângă lume, nici visând (când ne îndrăgostim) că am putea fi vreodată nedeterminați, rupți de legătările vieții zilnice, și una cu cel iubit.  Aici, zilnic, însă putem căuta această contopire, asumându-ne suferinţa neîmplinirii ca pe o bucurie a faptului că totuși o căutăm (uneori important e să fii pe drum, nu neapărat să ajungi și la capăt, să participi, nu neapărat să învingi). Unora le place să primească bucuria întâlnirii cu cel asemenea o dată cu suferinţa de a nu putea fi întru totul asemenea. Ei sunt capabili atunci de toleranță și respect.

Excesele fac rău și în domeniul spiritual, să nu căutăm în celălalt, contemporanul, pe Dumnezeu, pentru că lumea nu e plină de eroi, sfinți şi profeţi şi vom răni firea celuilalt. Organismul, corpul, celuilalt va fugi, iar trupul ni se va împuțina, pierzând pe cei pe care îi simțeam realmente aproape, nu doar spația, fizic. Dar nu e rău să fim pregătiți oricând să îi primim pe cei mai spiritualizați ca noi, pentru că ei pot exista. Vor veni nu însă când credem sau prezicem noi.

Moartea sau depărtarea ireversibilă a cuiva apropiat înseamnă transformarea trupului lui în corp. Dorul după cineva pierdut este dorul după o parte din tine însuți. "Iubește pe celelălalt ca pe tine însuți" poate însemna transformă-le corpurile în trupuri, părți din trupul tău.

Mergi pe stradă: ce vezi? Corpuri sau trupuri? De câteva decenii nu mai avem războaie pe aici și am uitat cum ar putea fi. S-ar putea să ajungi în situația de a fi în război: ce ucizi? Corpuri sau trupuri? Cred că orice ateu își poate pune și problemele astea. E o chestie de diversitate culturală, a modurilor de a trăi, fie și numai atât.


Dacă te-ai prins de niște lucruri, spune-le doar ca să îi bucuri pe ceilalți, pentru cine se bucură relaxat de discuții intelectuale, nu ca să îi ajuţi. Oamenilor nu le place să fie ajutați fără voia lor.

____

Textul inițial din ianurie 2011, depășit existențial, aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu