Trebuie să spun de la bun început că nu
știu exact despre ce fel de nedreptate e vorba în acest text. Sunt unele
sensuri ale cuvintelor care nu sunt surprinse de definiții, le delimităm cumva
printr-o rotire discurisivă în jurul lor, prin incursiuni interogative, adesea
fără să primim răspunsuri clare, care poate că nici nu pot fi date. Starea
interioară care a generat textul a survenit în contextul contactului cu ideea
că un om poate să nici nu tresară sufletește când suferă o nedreptate, și că
aceasta ar fi un indicator de reală smerenie.
Cred că se poate însă preciza foarte clar despre
ce nu e vorba aici. Textul nu susține nici perspectiva populista – “adică, noi,
oamenii ăștia simpli suntem mult mai buni decât elita conducatoare, la noi se
află adevărul și dreptatea, elita e coruptă și exploatatoare.” După cum nu
susține nici elitismul, care “este pe exact același
palier ca și populismul.”
Dreptatea și nedreptatea despre care e vorba nu au o localizare socială bine
precizată, nu e sunt nici difuze sau uniform distribuite.
E ceva vreme de când omenirea încearcă să
scadă nedreptățile din lume, fără vreun succes aparent, ba chiar cu unele
rezultate mai degrabă rele. Poate că o strategie mai bună ar fi să acceptăm
faptul inevitabil al existenței lor și să vedem la ce ne-ar putea fi de folos.
Un prim avantaj al nedreptăților este că nu
suntem noi cei care le facem. Mocirla e la ceilalți, noi stăm întotdeauna mai
bine. Unui astfel de avantaj i s-ar putea reproșa că aduce a fariseism, dar
rămâne cu o incontestabilă valoare psihologică. Întărește stima de sine. Rămâne
de aflat cum anume fiecare având o stimă de sine relativ bună nedreptatea
rămâne relativ constantă cantitativ în lume.
Un al doilea avantaj este că ne întăresc
gândirea critică. Generează tot felul de probleme pentru care trebuie să ne
punem mintea la contribuție ca să le rezolvăm. Asta ne face ageri, inteligenți,
spre deosebire de mulți alții care sunt în genere mai proști ca noi. De obicei
aceștia sunt și cei care fac cele mai
multe fapte nedrepte. De exemplu, ei sunt la putere, iar noi victime. Acest
avantaj ar părea să aibă o singură inconsistență, cum anume se face că mereu
victimele sunt mai inteligente. Să fie inteligența un dezavantaj competitiv ?
Să predispună ea la o anumită naivitate ? Ori mai degrabă ea îndeamnă la
atitudinea de contemplare a modul de manifestare al celor mai proști ca noi ?
Și ce se întâmplă când suntem noi la putere, ne prostim dintr-o dată de alții
percep acut nedreptățile noastre ?
Un al treilea avantaj al nedreptăților
este că ne îndeamnă să reflectăm la natura puterii. Ceva e nedrept în raport cu
niște reguli care există pentru că există o autoritate. Dacă libertatea e
deplină nu se mai poate vorbi de dreptate și nedreptate. Nedreptatea pe care o
resimțim poate să nu fie nedreptate în mintea celui care acționează într-un fel
care nu ne convine, în măsura în care regulile după care se ghidează sunt
altele. Și ce se întâmplă când nu are
nici un fel de reguli ? I se mai poate spune că este nedrept sau nedreaptă ?
Acceptăm cuplul dreptate - nedreptate doar pentru că vrem să avem dreptul la
putere asupra celorlalți ? Și luptăm împotriva nedreptății doar pentru că vrem
putere ?
Un al patrulea avantaj al nedreptății este
că ne obligă să răspundem la niște întrebări destul de incomode cu privire la
natura organizării omenești. Poate exista o societate dreaptă pentru toți, în
care toți să aibă puterea ? Dacă utopiile de acest fel sunt nedemne de vreun
respect avem la dispoziție doar alternativa unei societăți nedrepte pentru cei
mai mulți, toți cei care nu au puterea sau nu o pot controla ? Vrea cineva
realmente ca nedreptatea pe care o suferă alții să fie îndepărtată ? Dacă da,
cum de nu reușește niciodată ? Dacă nu, cum se face că se vinde atât de bine pe
piața politică discursul împotriva nedreptății, al corupției, etc ? Sunt
dreptatea și nedreptatea doar niște mărfuri electorale care au doar rolul să ne
îndepărteze atenția de la problemele cu adevărat importante, ce resurse publice
avem și cum le folosim, cine ia deciziile și cum putem influența luarea
deciziilor ?
Un al cincilea avantaj al nedreptăților
este că prin eșecul sistematic al oricărei implicări a statului în micșorarea
lor ne arată cât de importantă este viața privată și comunitară separată de
stat. Acolo se fac și desfac dreptatea și nedreptatea, prin ce se întâmplă
acolo interpretăm și ce face statul. Acolo e fondul relațiilor umane care
întrețin valorile comune la care ne raportăm când e să cădem de acord că ceva e
drept și nedrept. Acolo putem spera să găsim nișe în care să ne simțim tratați
în mod drept de cei din jur.
Probabil că nedreptatea apare din greșeala
fiecăruia față de alt om în raport cu care avem o oarecare putere. Atunci de ce
am da o putere uriașă unui om sau câtorva care greșind ar putea nedreptății
milioane ?
Și totuși o dăm. Asta înseamnă că ceva
apreciem la nedreptăți mai mult decât disconfortul pecare ni-l creează. Trebuie
să fie vreo binefacere dincolo de ele.
Poate că binefacerea e că le putem
suporta, iar asta ne dă un sens, de a nu le mai face și de a le împiedica.
Chiar dacă niciodată nu vom reuși asta, cel puțin suntem pe drum. Când ne
dispare nedreptatea din viață, când nu mai vedem așa ceva nici la alții, nici
la noi, suntem terminați.
________
Notă: Mulțumesc
editorului platformei pentru sugestii constructive pornind de la o primă formă
a textului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu