Am găsit acest text în
cutia poștală.
“125. Seneca îl
salută pe dragul său Lucilius
1. Îmi spui că suferi datorită nedreptăţilor din
ţară, că meritul nu are nici o importanţă, că Dumnezeu şi-a întors faţa de la
România. Cred că ţine de modul de viaţă creștin să nu pretinzi că ştii şi
comunici altora planul lui Dumnezeu în privinţa ta, a ţării sau a lumii,
indiferent cât de intens ar putea fi sentimentul subiectiv al certitudinii.
2.
Iată:
afară plouă de rupte, iar după Florii a fost la fel, în timp ce cu o zi în urmă
era soare. E acesta un semn ? Nu ştiu, indiferent de sentimentele subiective pe
care le putem avea. Echivalentul secular este să laşi
mereu deschisă poarta către posibilitatea de a te înşela în evaluarea şi decizia
ta, să fii atent, sau măcar să nu sufoci opiniile diferite cu privire la mersul
lucrurilor. Chiar şi atunci, tocmai atunci, când mai există una singură.
Argumentul lui John Stuart Mill în privinţa libertăţii de exprimare, a
încurajării opiniilor diferite în democraţii e o ilustrare clasică a acestei
valori şi prudenţe.
3. Din încălcarea acestei reguli se naşte slujirea
oarbă a stăpânilor lumeşti la diferite scări de organizare socială. De aici vin
risipirea prostească a propriilor talente, sau pur şi simplu slujirea răului. Între
relativism şi autoritarism se află calea fină a înţelepciunii practice. Ea nu e
o cale pre-existentă, pe care să o poţi arăta de la distanţă. Ea e un drum care
se croieşte pas cu pas, cu fiecare decizie în parte, într-o lume ale cărei
contexte de viaţă personală sau social-politică sunt irepetabile.
4. A fi rapid, a merge în timp real pe calea asta mi
se pare un ideal pe care merită să ni-l propunem. Liderii cu certitudini sunt
periculoși. Un lider folositor ştie să inducă necesarele sentimente de
siguranţă şi mobilizare în vederea atingerii unui scop fără să omoare
atitudinea rezervată, gândirea critică, bunul simţ şi înţelepciunea.
5. Îmi scri că statul a devenit un joc piramidal mai
special. Că oamenii vor să ia de la el cât mai mult dând cât mai puțin. Că
victimele sunt cei care iau in serios noțiunea de serviciu public si merit. Dar
când a fost altfel în asemenea vremuri ? De la cei mai mici șefi la cei mai
mari practica e să își fidelizeze oamenii "lor" pe banii statului
dând funcții fără acoperire în faptele facute de cine le deține. Așa este mereu
când de stat se ocupă oameni care nu au avut succese private independente.
6. Cine cere seriozitate e repede urât de oamenii
care se complac într-un caracter de slugă și caută un stăpân care să aibă grijă
de ei. Susținerea sa va fi doar de la distanță, de către alții care speră că
această mocirlă cu petice de uscat ici-colo se poate asana. Adesea susținătorii
îl tratează iresponsabil, ca pe un lider mesianic, în loc să înțeleagă că
trebuie să fie asemenea lui, oameni maturi, pe picioarele lor, că omul acela
doar servește pe ceialalți.
7. Motoarele acestui sistem sunt sărăcia,
infantilizarea prin sistemul de educație, incompetența profesională a oamenilor,
lăcomia, slava deșartă. Primul e obiectiv, celelalte două sunt planificate
deliberat de către stăpânii din stat, ultimele sunt motivații personale asumate
liber. Chiar și în absența motivațiilor personale oamenii se simt constrânși de
sărăcie și sunt încurajați să reproducă tiparele comportamentale distrugătoare
pentru țară.
8. Tot ce se poate face e să ții în viață mici
enclave civilizate în așteptarea crizelor periodice inevitabile când datoriile
acumulateriscă sa devină prea mari și trebuie facut ceva. Apoi să treci haosul
agresiv care se instalează în crize și să schimbi rapid ce poți câtă vreme stăpanii
de slugi nu mai au ce împărții. Să faci mai mult decât vor putea ei distruge
după ce preiau puterea.
9. Pari a crede că umilitatea oamenilor în Biserică e
de vină pentru slugărnicia multora în
faţă celor puternici și rapace. Crede-mă, nu am nici o dificultate să
practic cele mai umile poziţii şi atitudini în ritualurile religioase. N-are
nici o implicaţie socială, economică sau politică. Te închini şi îngenunchezi
Celui care S-a răstignit pe cruce. Săruţi simbolic mâna Lui.
10. Faptul că o faci împreună cu semeni de toate
felurile mi se pare minunat. Tot ce interesează e viitorul, care e la fel de
deschis pentru fiecare. Când ieşi în lume privești în jur cu o anumită
compasiune blândă. La început răutăţile tind să te întristeze. Cu timpul
înţelegi că sunt un semn de suferinţă interioară şi căutarea soluţiilor
constructive devine un mod de viaţă natural.
11. Întreabă-te aşadar de ce suferi. De ce nu ai pace
interioară, care e răul. Nu cumva crezi că dacă cel pe care-l ști înţelept face
ceva contingent crezi că trebuie să faci și tu ? Nu cumva dacă el adoptă un
compromis din poziţia înaltă pe care o deține, înţelegi că ai şi tu de făcut
unul ? El se poartă astfel tocmai pentru ca tu să nu trebuiască să o faci.
12. Priveşte în jur. Cine e educat în valorile
democraţiei liberale, ştiinţei, filosofiei, societăţii civile poate îmbrăţişa cu
ușurință modul ortodox de viață. Dar cine a crescut doar citind catehismul
creştinului ortodox cu greu va face pasul către știință și gândire critică.
Înseamnă asta că cel de-al doilea mod de viață e mai puțin bun ? Înseamnă doar
că dacă vrei şi bunurile lumești superioare trebuie să ţii în viaţă felul de
societate care le face posibile, între care şi un anumit fel de a face
politică. Acest fel de a face politică nu-l vei găsi în tradiția creștin
ortodoxă.
13. Ideea de politician ca om în serviciu public are
conotaţii mai degrabă protestante. Nu trebuie să te sperie realitatea asta. O
instituţie care lucrează la scara miilor de ani nu se va schimba în urma unor
evenimente cu durata deceniilor. Când transmisiile în direct ale slujbelor de
la Putna ajung la un milion de vizionări şi zeci de mii de aprecieri, de ce și-ar
schimba cineva modul de abordare ?
Democraţia liberală va trebui să dovedească faptul că e viabilă, că
poate supravieţui, că nu se distruge singură.
14. De altfel, mulţi creştini ortodocşi, cei
nepracticanţi cum se spune, îmbrăţişează fără să ştie opţiuni protestante. Atât
în relaţia cu Dumnezeu, cât şi cu cei care oficiază. Preoții sunt tratați ca
simpli angajați ai statului, iar dialogul lor cu transcendentul e doar direct,
personal. Cum climatul politic şi civilizaţional actual nu avantajează cu nimic
modul de viaţă ortodox durabilitatea sa socială statistic vorbind e precară. Ea
depinde de hotărârea şi înţelepciunea acelei minorităţi care încearcă să-l
practice, de putința celor puțini de a lumina în jur, de a furniza modele
relevante în împrejurările actuale.
15. Dacă doar mântuirea o cauţi nu ai nevoie de un
stat şi nici de legi. Nu se pune problema unui acord între creștini cu privire
la regulile morale rezultat din vreo discuție. Nu e nici o deliberare și nici o
negociere, nici o supunere față de vreo majoritate. Fiecare face numai ce vrea
el sau ea, în deplină libertate, fără nici o constrângere din partea vreunei
autorități. Nu avem nevoie pentru cele mai înalte scopuri de societate civilă.
Se întâmplă ca vremurile să fie în vreun fel ? Lăsăm vremurile să-şi vadă de
drumul lor.
16. Convergența regulilor noastre vine din acceptarea
celor formulate de persoane transcendente, la care ne raportăm fiecare în
parte. Acceptarea lor o facem din dragoste, dintr-o
relație cu Dumnezeu. Creștinii nu au nevoie de nici un sistem
redistributiv pentru dreptate socială.
17. Vrei și altceva decât mântuirea, vrei o ţară ?
Atunci trebuie să ai un stat. Cum vrei să ai o ţară fără să fie organizată ?
Dacă nu-ţi place cine şi cum o conduce fă-o tu altfel, cu pace şi dragoste. Nu
poţi fi libertarian, îţi trebuie bunurile publice despre care îmi scrii ?
Atunci ai calea creştin-democraţiei. Dacă te leneveşti nu îţi va folosi la
nimic.
18. Ascultă ce spune un prieten al nostru: “În fond, conflictul dintre elita adevărată și cea falsă
exprimă tensiunea dintre valorile autentice și cele siluite. Orice
personalitate din elita reală își dorește creație, nu epigonism, libertate, nu
anarhie, credință fără fanatism, solidaritate fără colectivism, occidentalizare
fără distrugerea tradiției adevărate, rafinament, nu ostentație parvenită,
decomunizare democratică și o selecție socială pe merit, nu prin obediență
partinică. Asta e miza confruntării.”
19. Ca şi voi, şi eu îmi iubesc ţara și vreau să
prospere. Dar să nu facem din această calitate - pentru unii, ori slăbiciune - pentru
alţii, un motiv de tristeţe.
Rămâi cu bine.”
Mi s-a părut interesant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu