Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

sâmbătă, 27 ianuarie 2024

Scurt comentariu despre industriile pseudoștiinței și pseudopopularizării științei

 

Discuția publică despre industrializarea chiromanției și intențiile de livrare în masă a serviciior de acest fel către sistemul public de educație ne dă ocazia sublinierii mecanismelor profunde ale fenomenului.

 

Dezvoltarea accelerată a pseudoștiințelor este rezultatul proiectului iluminist al popularizării improprii, ideologice a științei, fără lămurirea presupozițiilor și a metodologiei pentru publicul larg. Știința ajunge să fie văzută ca ceva imuabil, apar dezamăgiri în fața insucceselor firești ale ei, iar pe acest fond oamenii caută alte soluții aparent mai rapide, neînțelegând în ce fel acestea diferă de demersul științific.

 

Explicarea detaliată a a acestor lucruri pe diverse canale seculare și religioase nu a putut și nu poate avea impact deoarece interesele industriei de popularizare ideologică sunt mari. Odată stabilizată abordarea și cu finanțare europeană, probabil că vom asista la o creștere a business-ului de pseudopopularizare în paralel cu business-ul de pseudoștiință. Fenomenul este corelat și cu industrializarea europeană a eticii academice în forma ei deontologistă, decuplată de existența unei producții științifice reale și susținute, și exportul acestor de servicii de “eticizare” socială din statele europene dezvoltate în cele fără tradiții academice solide.

 

O responsabilitate indirectă o au și instituțiile religioase, pentru care e simplu să aibă ca oameni de paie (straw man) o știință ideoogizată și o etică seculară pentru a se profila în fața credincioșilor în loc să lămurească relația cu știința în sens propriu și gândirea filosofică. Soluția delimitării gândirii teologice numai la textele scripturistice și patristice este una improprie, spațiul cultural patristic fiind plin de noțiuni științifice și filosofice ale vremii care reverberează peste timp. Dacă vrem să avem și acum producții de tip patristic într-o tradiție vie ar trebui văzută relația dintre știința popularizată la care se raportau sfinții părinți și partea din știința de acum trecută în zona culturii de mase. Zona limbajelor tehnice științifice și filosofice poate fi evacuată din interesul teologic cu diplomă sau fără, dar cea a limbajului comun evoluat cu termeni importați și resemnificați din știință și filosofie nu, teologia vie se face transistoric de la cultura perioadei textelor sacre până în spațiul cultural al epocii celui care teologhisește.

 

Știința are "clienții" ei neinteresați de fapt de știință, religia la fel, iar ambele fenomene de deturnare au cauze psihosociale și duhovnicești. Cele psihosociale ar putea fi conceptualizate ca urmând piramida lui Maslow și consecințele ei la scară socială, iar cele duhovnicești țin de acțiunea diavolului în lume. Creații inspirate sau secundare umane oneste și valoroase sunt deturnate de la funcțiilor lor compatibile cu o viață orientată vertical și demnă de a fi trăită și astfel devalorizate pentru prăbușirea spirituală a vieților oamenilor.

 

Dacă ar ridica standardele mult reamintind permanent mizele proprii ale științei, filosofiei și religiei profesioniștii domeniilor ar suferi o limitare foarte mare a bugetelor instituționale din lipsă de cerere și atunci ne amăgim pe noi înșine că pseudopopularizarea și funcții diferite de mântuire în cazul religiei creștine au o importanță mai mare ca cea pe care o constatăm prin consecințe. Mecanismele inevitabile ale funcționării instituțiilor noastre susțin indirect dezvoltarea accelerată și a pseudoștiințelor. Minimizarea ponderii sociale a pseudoștiințelor poate avea loc prin reamintirea permanentă a valorilor și controlul pe cât posibil al vieții instituțiilor prin prisma acestora.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu