Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

sâmbătă, 26 septembrie 2015

Imaginarul academic despre ofițerii acoperiți din universități

Ieri m-a abordat în biroul de la universitate un coleg pe chestiunea ofițerilor acoperiți din universități. La un ceai, informal. Fiind informală și de interes public redau aproximativ stenograma.

Cât de nepregătiți ar fi ofițerii ăștia, că promovează prea repede, că sunt susținuți, și că din cauza lor nu pot promova alții. Că unii care publică pe Contributors sunt acoperiți. Și că ar susține modificarea legilor relevante ca să se interzică să existe ofițeri acoperiți în universități.

Vreo câteva secunde cât o sorbitură de ceai mai îndelungată mi-am mascat surpinderea și apoi am formulat un punct de vedere cam așa :

1. Personal am o problemă epistemică, nu pot vorbi despre ce nu cunosc.

1.1 Nu știu cine sunt aceste persoane nominal, știu că legea permite, cunosc zvonuri. Unii fac aluzii despre ei înșiși că ar fi. Îmi imaginez că ăștia fie încalcă fișa postului, fie sunt foști din sfera  din sfera Voiculescu -Vântu, sau a altora ca ei, fie blufează. Pe vremuri lucra în facultate un domn pe numele său Ceaușescu. Nu era nici un fel de rudă cu nea Nicu, dar mi s-a povestit că lăsa să se creadă că ar fi și avea niște beneficii din asta, lumea se temea, treaba e rămas anecdotică.

1.2 Pe baza a ce știu nu pot afirma că acești oameni sunt nepregătiți academic. Probabil că sunt la fel de pregătiți academic cum sunt cei din comunitățile academice ale noastre.

Cu aceste argumente a fost de acord și colegul că nu poate ști cunoaște asigurat ceva despre aceste persoane, că nu aplicase metoda științifică și standardele epistemice asociate ei în formarea unor reprezentări despre problema în discuție. Restul discuției a decurs rațional.

Următorul punct de vedere a fost:

2. Nu pot face corelații între disfuncționalitățile din universități și pregătirea acestor persoane. Astea le pot face domnul Helvig și cei ca dânsul. Dar pot discuta la modul principial și imagina scenarii pe baza cărora să îmi dau seama ce ar fi rezonabil în această privință.

2.1 Este nerezonabil ca în universitățile majore de stat să ceară cineva să nu  fie ofițeri acoperiți deoarece:

2.1.1 Cineva trebuie să se ocupe și de problemele de securitate națională, nu putem sta să discutăm despre teoria evoluției și să ne trezim cu tancurile rusești la ușă sau cu un tip intrând agitat în amfiteatrul arhiplin (mă rog, dacă ar fi plin) ca să se sinucidă.

2.1.2 Univesitățile sunt o bază de recrutare importantă, nu se recrutează de pe stradă sau dintre proști pentru aceste cariere. Cineva trebuie să facă recrutările.

2.1.3 Din aceste instituții se dezvoltă cariere politice și administrative în funcții delicate din stat, cineva trebuie să facă profilul psihologic, caracterial și să evalueze dacă persoana care vizează să fie Obama al României sau ministru al educației nu e vreun dus cu pluta sau omul unor interese din altă țară. Și să se știe ce slăbiciuni are, ce vulnerabilități ar putea fi speculate de inamicii țării.

2.1.4 Ofițerii acoperiți reali și serioși pot livra informații despre abuzurile foștilor pe baza cărora într-un viitor oarecare (nu cred că prindem noi) se vor lua măsuri.

Și aici am căzut de acord. În continuare ne-am concentrat pe ce s-ar putea face, deși în abența unei probleme clar formulate nu are rost să te întrebi ce să faci, însă n-am vrut să-mi numulțumesc amicul. Mai întâi am convenit că ce nu se poate face nu ne interesează, e o pierdere de timp. Apoi am formulat câteva chestiuni principiale care ni s-au părut rezonabile:

2.2 Este rezonabil ca cineva să pretindă ca ofițerii acoperiți din universități să îndeplinească în interes public câteva condiții:

2.2.1 Să nu submineze meritocrația (firește, când va exista, că acum n-au ce submina), să nu fie doar pentru că sunt acoperiți promovați în poziții didactice sau de cercetare sau administrative înalte pentru care nu îndeplinesc criteriile științifice sau nu au calitățile manageriale sau morale pentru ocupare. E și în interesul serviciilor ca aceste persoane să nu iasă în evidență prin dispute în jurul competenței lor sau prin prezența publicațiilor lor pe liste de plagiate, etc. Din câte ne-am putut da seama oamenii respectivi trebuie să fie blindați profesional, fini psihologi, capabili să poată trăi fără aplauze pentru ce fac fie din smerenie, fie pentru bani, și loiali țării. Impostorii nu îndeplinesc aceste criterii decât dacă fac pe impostorii ca să se vadă reacțiile.

2.2.2 Să nu se folosească de informațiile la care au acces pentru distorsionarea competiției profesionale normale cu colegii lor. De exemplu să ia (Doamne ferește) proiecte servite de la ce știu eu minister că au acolo un coleg acoperit, care face un program cu dedicație, sau direcționează vreunul cu finanțare externă, despre care află numai cine trebuie din câteva instituții, iar restul n-au cum să ajungă la site-ul obscur pe care e scris cu caractere mici anunțul., gen. Astfel de susțineri, dacă sunt necesare, s-ar putea face prin fundații și firme extrauniversitare, fără a strica climatul de lucru în care se formează tinerele și tinerii din universități.

2.2.3 Să nu se folosească de informațiile deținute pentru a da curs unor antipatii sau simpatii personale, că le place fața sau că nu le place fața cuiva. Job-ul lor poate implica aducerea pesoanelor vizate în situații dificile, că omul în crize se cunoaște. Să nu pluseze mai mult decât cere job-ul, să calibreze bine și să monitoreze ca să rectifice la timp presiunea și să nu distrugă oameni care, eventual, nu fac față. Există o responsabilitate morală a job-ului.

2.2.4 Dacă la un moment dat se ramolesc, se lenevesc, sau au loc alte fenomene în urma cărora acești oameni nu mai fac ce presupune fișa postului didactic sau de cercetare pe care îl ocupă, deși făceau cândva, adică nu publică nimic serios de ani de zile, nu câștigă proiecte pe bune, acționează împotriva interesului public torpilându-și colegii cu merite academice, etc, să existe o soluție instituțională în servicii pentru cazurile astea, un spectacol omagial de pensionare, o vilă de reculegere la munte, ceva, nu să paseze pisica în curtea noastră ca să ne spălăm pe cap cu ei.

Și când o să propui să se facă abordarea în felul acesta ? N-am de ce să propun eu așa ceva, zic, nu intră în fișa postului, e treaba celor din managementul strategic al educației.


Ne-am strâns mâinile, sper că am răspuns corect.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu