Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

sâmbătă, 29 septembrie 2018

Pălăvrăgeala, Conservatorismul și Progresismul


De ce pălăvrăgim ?

Creștinii știu limpede că nu ar avea de ce să o facă: tăcerea e de aur, să vorbești despre Dumnezeu e de argint, iar restul e osândă. Îndrăgostiții din cuplurile de același sex nu văd cum ar avea timp, asemenea oricăror îndrăgostiț. Discuțiile cu alții scurtează din bucuria dragostei erotice împărtășite, a fericirii de cuplu. Scientiștii atei, progresiștii în genereal, îi văd cu cărți de știință în mână, scufundați în Einstein și Darwin, Crick și Hayek, ori în vestiții lor urmași deținători de premii Nobel. Ei sunt dornici să afle ceva nou despre cosmologie, celulă, teoria jocurilor ori vreo teoremă. Așteaptă fără doar și poate cu fervoare noul număr din Nature sau Science acasă ca să se bucure de el, mai întâi de mirosul paginii nou tipărite, apoi de minunatele informații.

Pălăvrăgim pentru că nu ne interesează nici creștinismul, nici știința, nici dragostea erotică, nici progresul. Ne interesează propria persoană, puterea noastră, să vorbim noi și să tacă alții nu pentru că vor ei, ci pentru că avem dreptate noi.

Vorbăria e de  folos, fără ea am ajunge la forme de violență fizică. Se observă că cei care vorbesc prost au tendință să dea cu pulanul: “Vă pun eu la respect, deștepților care vreți să mă umiliți cu pălăvrăgeala voastră !” Dacă ar pălăvrăgi și ei ne-am înțelege mai bine.

Vorbăria folosește și ca aerodrom de pe care cei care știu să zboare, de aici se decolează și aici se aterizează. Nimeni nu stă doar în zbor, nimeni nu e o stația spațială. Pălăvrăgeala e o autostradă pe care pot circula vehicule ale cunoașterii veritabile. Unde există infrastructura aceasta se poate dezvolta și cunoașterea. Cultură înaltă direct din muțenie socială e ceva utopic, sau distopic. Înjurătura din partea celorlalți ca formă de pălăvrăgeală poate fi de folos. E un semn că există cineva pentru care să creezi o operă.

Răul personal al vorbăriei egocentrate devine, printr-o mână invizibilă, un serviciu public. E ceva asemănător celor din fabula lui Mandeville. Agitații verbal din aceste zile sunt mai pașnici în fapte și țin vii teme de folos pe agenda publică : știința, religia, dragostea, binele, câte și mai câte. Cei dispuși la efort, continenți verbal, interesați de mize existențiale mari, pot astfel să lucreze la ele. Socialmente vorbind mulții și puținii au funcții complementare.


Aplicare la Conservatorism și Progresism

Cu tot tam-tam-ul din educație si popularizarile insistente gândirea de tip darwinian nu va intra prea curând în viața oamenilor. Suntem captivi unor delimitari clare de tipuri de entitati, în timp ce teoriile evoluției au ca miză să arate cum apar si dispar ceea ce noi absolutizăm în tipuri. Le luăm ca dat pentru că avem mize la scări mici de timp, când tipurile sunt ca si constante.

Progresism vs. Conservatorism e o astfel de tipoligizare ratând chestiunea evoluției sociale si culturale inerente. Conservatorul inteligent nu va fi cu C niciodată, iar Progresistul deștept nu va idolatriza progresul, nu va cădea în constructivism, raționalism social. Diferența dintre ei va fi de prioritizari, nu de fundamente de înțelegere a lumii. Grupurile sociale de aceste tipuri vor fi formate din câte o majoritate pusă pe pălăvrăgeală, fără posibilitatea unei înțelegeri reciproce de fond cu “opoziția”, și câte o elită nuanțată. Elita pricepe ce vrea elita complementară, dar adesea se face că nu pricepe, ca să nu fie expulzată pentru “trădare” de majoritatea din grupul ei. Cine e adept al vorbăriei se simt foarte ușor trădat, doar unul ca Hristos, la extrema cealaltă, nu are nici o problemă cu asta. Elita conservatoare și cea progresistă, dacă vrea să fie larg acceptată social, cu un evenetual succes în politică, trebuie să spună de ochii lumii că e Conservatoare, respectiv Progresistă.

Spre potențiala mulțumire a ateilor scientiști nici gândirea de tip creștin nu stă mai bine în societate, cu tot tam-tam-ul din educație și predicile insistente. Si nici nu poate sta vreodată, e croită pentru oameni dispuși să aibă o viață coerentă pe termen lung; cu oglinda a ce sunt in față, nedispuși să se mintă - adică mai nimeni.

Se poate umple totusi în mod plăcut timpul cu dezbateri despre ceva ce nu e de fapt în discuție. Aceasta e o altă funcție, motivantă, a pălăvrăgelii.

Dar am pălăvrăgit destul.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu