Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

vineri, 27 ianuarie 2023

Ortodoxie și ortodoxism – note pentru o discuție

A Preliminarii: ocurența termenilor, moduri de utilizare, repere academice

 

Prezența termenilor în literature academică:

·       Orthodoxy AND Christian, 830 de ocurențe în Web of Science (titlu, rezumat, cuvinte cheie) 27 ianuarie 2023, autori din țări foarte multe. 891000 de ocurențe în Google Scholar (toate părțile documentului).

·       Orthodoxism, 6 ocurențe în Web of Science, toate cu autori români, 967 ocurențe în Google Scholar, autori din țări diferite.

·       Ortodixism, 0 ocurențe în Web of Science, 728 ocurențe în Google Scholar

 

Afirmație bazată pe ocurențe:

·       Termenul ortodoxism e produs în cultura română și a pătruns în literature academică produsă în alte țări.

 

Moduri de utilizare a termenilor ortodoxie și ortodoxism:

·       În multe utilizări în limba română termenii ortodoxism și ortodoxie sunt sinonimi. Termenul ortodoxism pare să fi fost format prin analogie cu cel de catolicism, protestantism (de exemplu Pantea 2011, pdf)

·       În unele utilizări academice termenul ortodoxism se referă la un „mod de manifestare a ortodoxiei sub formă naționalizată” pe baza unei ideologii (Tapalagă 2011, pdf)

·       Termenul ortodoxism în sensul de manifestare ideologizată este pus în alternativă cu ideologia creștin-democrată (de exemplul Cincu 2012, pdf).

·       Discutarea manifestărilor ideologice și identitare ale ortodoxiei se face adesea și fără folosirea termenului ortodoxism, de exemplu Lobonț (2009, pdf)

 

Afirmație bazată pe moduri de utilizare:

·       Termenul ortodoxism poate fi utilizat în mod rezonabil pentru a desemna manifestări ideologice și politice ale ortodoxiei, preferabil făcând referire explicită la înțelesul acordat termenului.

 

Repere academice ale descrierii manifestărilor ideologice și politice ale ortodoxiei:

·       Profesorul Lucian Turcescu, Universitatea Concordia, pagina Google Scholar

o   Lucrare din 2022 despre ortodoxie și democrație în teologia românească (pdf). Termenul ortodoxism nu este folosit în lucrare.

§  În lucrare citează dintr-un interviu personal cu Patriarhul Daniel luat pe când era la Iași în 2004 în care acesta formulează agenda pe model CD în România pe baza experienței din Germania.

 

B Perspectivă instituționalistă și utilitatea ștințifică a distincției ortodoxiei-ortodoxism

 

·       Ortodoxia ca spital al sufletelor, pentru a intra în comuniune cu Dumnezeu.

o   Instituțiile esențiale ale ortodoxiei au rostul păstrării acestor tradiții și practici validate duhovnicește.

o   Instituțiile esențiale sunt stabile în timp.

·       Manifestările politice și ideologice evoluează secundar prin interacțiunea ortodoxiei la interfața cu procese sociale și politice în schimbarea lor istorică.

o   Etaje instituționale secunde se dezvoltă pentru a acomoda manifestările politice și ideologice ale ortodoxiei. Etajele instituționale secunde se schimbă odată în istorie, odată cu schimbările sociale politice, tehnologice, etc.

·       Evaluarea obiectivă a diferențelor dintre instituțiile esențiale și cele secunde nu se poate face din interesul societăților ortodoxe datorită consecințelor imediate sociale ale poziționărilor în privința utilității lor și riscului de clivaje (exemplu ortodoxism vs. creștin-democrație)

·       Evaluarea obiectivă a situației din România se face mai ușor din diaspora. Exemplare sunt lucrările domnului Lucian Turcescu. Din România se poate evalua obiectiv numai în măsura în care persoana nu e angajată politic (altminteri e în conflict de interese).

·       Evaluarea obiectivă este importantă pentru rezolvarea problemelor publice concrete care nu sunt explicit teologice și politice

o   De exemplu rezolvarea problemelor de mediu: soluțiile sociale vor fi diferite pentru arenele de acțiune cu interfețe ortodoxiste față de cele cu interfețe democratice (lucrul cu liderii, rețele de deținători de interse, comunicarea top-down și bottom-up), dar ancorarea teologic profundă a problemelor de mediu în valori creștin ortodoxe poate fi aceeași peste tot (de ex volumul Pentru o ecologie a transfigurării aici)

 

C Perspectiva duhovnicească asupra distincției ortodoxie-ortodoxism

 

·       Gradientul Marta (lucru, treburi) – Maria (rugăciune, partea cea bună).

o   Tensiunile problematice pe plan ideologic între opțiuni ortodoxiste, creștin-democrate, apar când există un exces de tip Marta.

o   Rugăciunea continua nu permite escaladarea tensiunilor între soluții de interfață socio-politică a ortodoxiei diferite.

 

·       Metafora corabiei Bisericii

·       Materialul lumesc, din creație, din care e alcātuitā partea lumeascā a corabiei este zona de preocupări a Martei.

·       Materialul se schimbā prin schimbarea istoricā și naturalà a lumii, și variazā geografic la același moment de timp.

·       Ortodoxismul și creștin-democrație țin de aceste soluții tehnice în schimbare.

·       Tensiunile inacceptabile duhovnicește vin din universalizarea soluției tehnice de construcție a părții umești a corabiei și competiție distructivā între inginerii constructori.

·       Alternativ, soluțiile politice pot fi private ca niște avioane de feluri diferite pe puntea unui portavion condus de Hristos. Fundamentul nelumesc e același, interfețele ideologice politice variază geografic și în timp adaptate la procesele reale lumești ale creației.

 

·       Judecata lui Solomon a celor două femei

o   Distincția ortodoxie – ortodoxism e sabia care va tāia copilul (Biserica) în douā. Spre deosebire de pildă, nici o mamā (creștin-democrați, ortodoxiști) nu renunțā, nici ecumeniștii/creștin democrații deschiși către lumea în schimbare, cārora le e de folos distincție pentru adaptarea interfeței actuale la lumea modernă, nici ortodoxiștii închiși care o neagā. De ce? Pentru cā nu iubesc copilul mai mult ca pe ei și interesele lor lumești. Înțelepciunea nu a mai cerut-o nimeni, acum e numai în cer.

·       Mântuirea depinde de dragostea lucrătoare care traversează toate tipurile de interfețe social-politice, instituționalizate sau nu, ortodoxiste sau democratice, de atenția pentru partea cea bună, a Mariei.

 

 

D Câștigul folosirii instrumentarului metodologic științific și filosofic (părțile A și B ale discuției) asupra planului duhovnicesc (C):

o   Soluțiile teologico-politice nu pot fi  numai top-down, ci pot fi și bottom-up, prin prezența difuză a oamenilor înduhovniciți în toate proiectele politice, cu implicații asupra tuturor culturilor organizaționale din societate. Diferențele de perspective mai mici prin difuzia socială neideologică a valorilor creștine fac manifestarea dragostei între oameni cu opțiuni ideologice puternice și diferite mai ușor de pus în practică.

o   Dezavantajul soluțiilor teologico-politice top-down e că induc clivaje sociale puternice, exploatabil geopolitic, și care pot perturba funcționarea instituțiilor esențiale pentru funcția de spital al sufletelor.

o   Din perspectivă civică poate avea loc o convergență firească a mirenilor cu opțiuni europene cu o agendă teologico-politică de tip creștin-democrat fără o canalizare top-down în acest sens/recomandare de la centru

o   Poate exista și o coevoluție între abordările teologico-politice top-down, elitiste, și un demers de tip bottom-up înduhovnicit. Demersul bottom-up poate detensiona social tensiunile dintre abordările top-down.

§  Tehnic se poate descrie prin procese de autoorganizare tip Hayek, North, în societăți cu majoritate creștin ortodoxă.

 

E Concluzii

·       Gândirea analitică, structurală și instrumentarul metodologic al științei permit descrierea cât mai obiectivă a situației în permanentă schimbare pentru validarea ei finală duhovnicească: în ce măsură reprezentarea formată cu mintea omului e compatibilă cu mântuirea.

·       Insistența absolută pe o interfață teologico-politică anume (ortodoxistă sau creștin-democrată) în timp istoric și/sau spațiu geografic e contraproductivă pentru mântuire.

·       Insistența pe schimbare acolo unde condițiile sociale interne lumești sunt favorabile unui anumit tip de interfețe, de exemplu ortodoxiste, e contraproductivă cu mântuirea.

·       Tratarea ca sinonime a ortodoxiei și ortodoxismului crește costurile de modificare inevitabilă a instituțiilor secunde de interfață socială și politică ale ortodoxiei, cu riscuri majore de conflict (conflictul Rusia-Ucraina)

·       Unitatea necesară într-o abordare cu arene de acțiune de diferite feluri ideologice, așa cum există în mod real într-o societate pe un teritoriu ca cel al Mariei, se face pe calea Mariei.


 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu