Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

vineri, 14 aprilie 2023

Câteva acțiuni posibile ale guvernului după conferința Diasporei științifice 2023

 

Conducerea ministerului cercetării, în orice format instituțional și de orice partid politic ar fi reprezentată, are nevoie în România de presiune publică pentru îmbunătățirea coordonării și bugetării activităților de cercetare. Nevoia de presiune este specifică societăților care fie nu conștientizează încă utilitatea cercetării, fie o interpretează greșit ca legitimând acțiuni ideologice. Un tip de presiune trebuie să fie pe direcția creșterii producției de cunoaștere științifică relevantă și de calitate, iar al doilea pe limitarea utilizării abuzive a cunoașterii ștințifice dincolo de zona ei de relevanță, cum ar fi acțiunile de inginerie socială, educațională.

 

În ce privește primul tip de presiune, al obiectivelor de substanță, în urma conferinței Diaspora 2023, dincolo de ce a identificat fiecare workshop în parte, pot fi utile următoarele:

1.     Brokering public-privat pentru poziții cu status și remunerare la nivel internațional. Viitoarele reintegrări ale cercetătorilor trebuie să le asigura un climat de lucru favorabil și un statut similar celor pe care îl au în societățile de unde provin. Dată fiind viteză mică de schimbare a instituțiilor din România și rezistența socială foarte mare împotriva reintegrării unor persoane cu nivel academic mult mai mare ca cele existente, soluția poate fi dubla afiliere a cercetătorilor, în țară și în afara ei. Un model de dublă asociere de succes este înființarea unor poziții cu dublă finanțare de la stat și din sectorul privat al marilor corporații. MCID poate desemna ca broker pentru catalizarea acestor simbioze între instituțiile de stat și donorii/sponsorii potențiali una din instituțiile din subordine, de exemplu UEFISCDI.

2.     Investiții în cercetarea socială și umanistă a sectoarelelor economice, educațional, de cercetare și cultural din România. Diaspora științifică poate fi încurajată să evalueze în mod obiectiv, prin faptul că se află încă în afara sistemului, situația organizațiilor și sectoarele din România. De altfel, mulți cercetători români din afara țării deja au publicații de cercetare. Datorită conflictului de interese prin multiplele rețele instituționale și sociale care se suprapun, cercetătorii din țară nu pot formula de unii singuri o imagine realistă asupra cauzelor care împiedică dezvoltarea și să propună pe baza ei măsurile adecvate.

3.     Valorificarea contextului crizelor multiple suprapuse. Atât NATO, din perspectiva rezilienței militare, cât și UE (prin recenta Directivă a rezilienței infrastructurilor critice) au furnizat un cadru instituțional la care este oportun ca sectorul de cercetare să se racordeze atât direc, cât și indirect, prin asigurarea condițiilor de care depinde obiectivele formulate instituțional de NATO și UE. Direct, e vorba de cunoaștere care duce la tehnologiile necesare, iar indirect de mediul rezilient instituțional, economic, social, ecologic pe un gradient de scări de complexitate, cu obiective specifice și operaționalizare lor (figura 1).

 


Figura 1 Schema unei relații potențiale între direcțiile Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) și obiectivele de reziliență instituționalizate la nivel NATO și UE, mediată de științe sociale și umaniste.

În ce privește al doilea tip de presiune, al obiectivelor suport, ar putea fi de folos următoarele:

4.     Constrângeri etice potențiale asupra modului de formulare și implementare a obiectivelor de substanță. În contextul în care problemele complexe sunt formulate în termenii unor discursuri cu presupoziții ontologice diferite, potențial în tensiune, și cu consecințe etice neexplorate, obiectivele concrete formulate anterior e posbilă să aibă nevoie de constrângeri etice, de la caz la caz. E necesar un etaj umanist aplicativ al programelor naționale de cercetare, distinct de cel a problemelor fundamentale, care să identifice și formuleze implicațiile etice ale politicilor publice, în particular al celor de cercetare. Rostul acestuia este să ne permită să înțelegem și să gestionăm situații de felul tensiunilor sociale dintre scientism și tradiționalism, sau dintre abordările diferite ale sistemelui de educație, bazat pe autoritate și valori vs. bazat pe plăcerea de a învăța și diluarea autorității epistemice și morale a persoanelor.

5.     Constrângeri morale clasice asupra managementului resursei umane în sistem. Accentul episodic pe reactivarea diasporei cercetării ridică două probleme de morală: una este cum gestionăm relația cu persoanele din sistemul de cercetare care s-au adaptat condițiilor puțin performante din România, a doua este cum gestionăm relația cu persoanele care au ajung la un anumit nivel de performanță în condițiile de aici și, în particular, a celor care s-au reintegrat în etape anterioare, dar nu au mai putut să se dezvolte în ritmul  în care ar fi făcut-o afară. Există deja o falie de mentalități între cercetătorii cu o cultură a performanței și cei cu una a standardelor joase, iar apariția unui grup nou proaspăt reintegrat, dacă nu este gestionată bine, poate duce la o alianță socială de respingere a noilor veniți între cei din țară, indiferente de standardele lor actuale. MCID are obligația să identifice instrumente care să ducă la crearea unei mase critice favorabile ridicării standardelor astfel încât fenomenul ratării reformei sistemului să nu se repete. Măsurile pentru o masă critică nu pot eluda constrângerile morale, atâta vreme cât nu se pot face disponibilizări pe scară largă din sistem.




 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu